Články
ISCAR predstavuje nový systém nástrojov LOGIQ
04. Feb. 2019 | autor: Vlasta Rafajová, foto Martin Horváth ISCAR ČR, autorka
Spoločnosť ISCAR prichádza s koncepciou inteligentného obrábania pomocou logických vylepšení vo vývoji nástrojov. Svoju novú kampaň – LOGIQ, ktorej cieľom je zavedenie nového štandardu v oblasti špičkových rezných nástrojov v procese obrábania kovov, prezentoval ISCAR na technickom seminári koncom novembra v Prahe.
ISCAR prezentuje novú produktovú kampaň zhruba raz za päť rokov. Aktuálna kampaň LOGIQ, ktorá oficiálne odštartovala 15. marca tohto roka, nadväzuje na doterajšiu s názvom IQ. V rámci kampane firma organizuje po celom svete technické semináre, na ktorých predstavuje inovované rady produktov svojim zákazníkom. Posledný v z uvádzacích seminárov kampane v roku 2018 sa uskutočnil (stredoeurópsky) od 27. do 29. novembra v Prahe.
Pozvanie do pražského Kongresového centra prijalo približne 550 zástupcov spoločností, ktoré využívajú produkty ISCAR, z Českej republiky, Slovenska a Maďarska. Novinky portfólia ISCAR-u zúčastneným prezentoval Jacob Harpaz, prezident IMC Group, do ktorej patria okrem spoločnosti ISCAR aj Taegutec, Ingersoll, Tungaloy, UOP, Wertec, IT.TE.DI., Metaldur, Outiltec a Unitac, Tool flo a ďalšie.
Počas celodenného technického seminára 28.novembra sa prezident IMC Group zameral na predstavenie nových produktových radov a prelomové riešenia, ktoré ISCAR ponúka v oblasti sústruženia, vŕtania, frézovania, upichovania a zapichovania.
(Podrobnejšie budeme o nich informovať postupne, v jednotlivých vydaniach ai magazine počas budúceho roka – poznámka redakcie).
Štvrtá priemyselná revolúcia mení všetko
V širšom ponímaní inovácií vníma J. Harpaz Industry 4.0 nielen ako koncept digitalizácie a automatizácie výroby, ale aj ako novú cestu myslenia a komunikácie. Pripomína, že hoci Industry 4.0 je mnohými prijímaný nejasne, s výhradami, alebo ako vzdialená budúcnosť, už dnes je výrazný rozdiel medzi firmami, ktoré na zavádzaní princípov štvrtej priemyselnej revolúcie intenzívne pracujú, a tými, ktorí ju neberú veľmi vážne. Digitalizácia a automatizácia sa však podľa neho presadzujú čoraz intenzívnejšie a v budúcnosti sa pretavia aj do zásadných spoločenských zmien. „Do roku 2030 bude musieť asi 15 percent ľudí zmeniť prácu. Je pravdepodobné, že s nástupom autonómnych áut prídu o prácu profesionálni šoféri. Autonómne autá zmenia náš život. Keď bude môcť človek pracovať počas šoférovania, ovplyvní to veľmi veľa, nebude už tak záležať na vzdialenosti do práce či do mesta, zmení sa poisťovanie automobilov, možno úplne zanikne... A aj keď si to možno celkom neuvedomujeme, proces sa už začal – deje sa to už teraz. Veľká časť pasových kontrol na letiskách je automatizovaná a bez zásahu človeka, v bankách obslúži klienta stroj namiesto človeka. Veľmi rýchlo expanduje 3D tlač. Vedeli ste, že približne stovka súčiastok v Boeingu 787 je vyrobená aditívnou technológiou – 3D tlačou? Alebo že nemecký výrobca športovej obuvi Adidas sťahuje výrobu z krajín s lacnou pracovnou silou do Nemecka a športové topánky vyrába na mieru práve 3D tlačou? Prečo je Airbnb najväčšou ubytovacou sieťou, keď nemá žiadny hotel? Prečo je Uber najväčšia taxislužba, keď nemá vozidlá? Prečo Amazon je tak mimoriadne úspešný? Ich spoločným znakom je využívanie najprogresívnejších a najvyspelejších digitálnych technológií,“ zamýšľa sa J. Harpaz.
Hi-Tec nástroje pre Hi-Tec obrábanie
Ako ďalej hovorí J. Harpaz, priemysel sa mení a svet obrábania kovov spolu s ním. Zvyšujúca sa miera digitalizácie a automatizácie ho priamo ovplyvňuje. Obrábanie kovov zažíva v súčasnosti boom, dopyt po obrábacích strojoch rastie, na objednaný obrábací stroj sa dnes priemerne čaká rok, zatiaľ čo pred niekoľkými rokmi to boli len tri mesiace. Stúpa aj dopyt po ľuďoch. „Obrábanie je považované za hi-tech technológiu, a to celkom oprávnene. Moderné obrábacie centrá sú smart, pretože spájajú v sebe viaceré druhy operácií (napríklad frézovanie a sústruženie), sú navzájom prepojené, produkujú dáta,“ zdôrazňuje J. Harpaz.
Moderné inteligentné obrábanie posúva výrobné firmy k Industry 4.0. Prepojenosť výrobných systémov a dodávateľských sietí bude naďalej enormne narastať a táto situácia sa stane hnacou silou pre zavádzanie internetu vecí (IoT) a vyžiada si masívne investície do dátovej infraštruktúry.
Spoločnosť ISCAR je v tomto smere mimoriadne angažovaná. Objekt inteligentnej továrne ISCAR je vytvorený prepojením dát senzorov, monitorovaním fyzických procesov s modelmi virtuálnych zariadení a simulačných modelov. Nová inteligentná továrenská filozofia ISCAR zavádza pokročilé výrobné metódy, ktorých integrálnu súčasť tvorí aditívna výroba (3D tlač). Filozofia firmy tak reprezentuje ďalšiu nadstavbu poskytovanú zákazníkom, ktorým zaručuje vysokú kvalitu výrobkov, dosahovanie čo najvyššej miery produktivity a nižších nákladov.
Ročne firma investuje 4 - 5 % zo svojho obratu (v minulom roku dosiahla obrat 3,5 miliardy USD) do výskumu a vývoja. Inžinieri výskumu a technologického rozvoja predstavujú jadro vízie spoločnosti ISCAR pre pokračujúce inovácie nástrojov.
ISCAR
ISCAR – úspešný vo svete aj na Slovensku
Podľa konateľa ISCAR SR, s.r.o., Branislava Šefčoviča, každá z produktových kampaní firmy prináša okolo 1 000 až 1 200 nových produktov. Z nich väčšina je koncepčne jedinečných a 70% z nich aj patentovo chránených. Všeobecným trendom je pritom orientácia spoločnosti na menšiu veľkosť plátkov a maximálny počet rezných hrán. Dopyt trhu po menších plátkoch je daný dvoma základnými faktormi, jedným je všeobecná technologická vyspelosť a implementovanie nových technológii presného liatia, či kovania, alebo 3D tlače, kde dochádza k minimalizácií prídavkov a druhým, povedal by som nie menej závažným je samotná cena vstupných surovín, teda volfrámu a kobaltu, ktorých 75 percent svetového trhu kontroluje Čína diktujúca ceny. Ponúkané riešenia umožňujú významné zvyšovanie rezných rýchlosti a posuvov v procese trieskového obrábania. Hľadáme a verím, že aj prinášame riešenia a nástroje, ktoré konečným užívateľom zaručia maximálny výkon a produktivitu.“ vysvetľuje B. Šefčovič.
Výsledky kontinuálneho vývoja vo firme predstavuje ISCAR nielen na technických seminároch kampane, ale i priebežne. Nasadzovaním najnovších nástrojov do praxe zákazník získa aktuálne najprogresívnejšie riešenia a ISCAR ako taký získa čas. Kedysi trvalo cca tri roky, kým niekto dokázal „okopírovať“ náš produkt, dnes je to len pol roka,“ približuje a dodáva, že viac ako 40 percent produktov, ktoré dnes ISCAR predáva je mladších ako päť rokov.
Aj vďaka tomu si v oblasti rezných nástrojov firma udržuje pozíciu svetovej dvojky. „Platí to aj na Slovensku. „Tento rok bude výsledkom opäť o niečo lepší ako predchádzajúci. Keďže sme krajina s rozvinutým automobilovým priemyslom, práve v automotive zaznamenávame za posledné roky najväčší rast. Dominuje oblasť frézovania a vŕtania, špeciálne v tomto segmente si myslím, že v rámci aktuálnej kampane LOGIQ máme čo ponúknuť,“ uzatvára B. Šefčovič
Jacob Harpas, prezident IMC Group, pôsobí v spoločnosti ISCAR 46 rokov. Vo firme začínal v období, keď bola malou rodinnou firmou. V rámci tohtoročnej kampane LOGIQ osobne predstavil novinky ISCAR na celom svete celkovo 6 000 zákazníkom.
V auditóriu seminára sedelo aj 130 zástupcov výrobných firiem, distribútorov a partnerov zo Slovenska, ktorí pracujú s nástrojmi ISCAR.